Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/01/27
بازبینی قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز
در راستای حمایت از تولید ملی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، دبیر اتاق تعاون استان اصفهان گفت: در راستای حمایت از تولید ملی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مورد بررسی مجدد قرار گرفته و در خصوص واردات نیز با هماهنگی تشکل‌های تولیدکنندگان نسبت به تدوین آئین نامه های لازم به منظور نظام مند کردن واردات کالا بر اساس نیازهای ضروری و در راستای عدم ورود کالاهای با تولید مشابه اقدام کرد.

محمد طاهری در بیان راهکارهای تحقق شعار سال ۹۷ اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی حرم مطهر رضوی، موضوع را به خوبی تببین کردند و طبق فرمایش معظم له، مخاطب اصلی این نامگذاری آحاد مردم هستند. حال باید دید برای جلب همدلی و عزم ملی مردم، هر یک از قوای سه گانه چه وظایفی بر عهده خواهند داشت.

دبیر اتاق تعاون گفت: قانون گذاری و تسهیل در امور مربوط به حمایت از تولید که در حوزه فعالیت دولت قرار دارد از وظایف محوله خانه ملت و نمایندگان مردم است که با تصویب و تایید مقررات و مصوبات    می توانند بستر حمایت از تولیدکنندگان را فراهم کرده و با تسهیل در قوانین و حذف مقررات زاید به اجرای حداکثری شعار سال کمک کنند. از سوی دیگر دولت با اجرای این قوانین همچنین حمایت از تولیدکنندگان در حوزه فراهم آوردن زیرساخت، صادرات، واردات، تامین مالی و توزیع و …. مهمترین بخش از قوای سه گانه برای اجرای شعار سال ۹۷ است. چراکه دولت بیش از دو قوه دیگر با این موضوع در ارتباط بوده و از مسیر تقسیم وظایف محوله هر یک وزارت خانه ها می تواند پازل حمایت از تولید داخلی را به خوبی چیده و به اجرا برساند.

طاهری افزود: از جمله قوانینی که می تواند در حمایت از تولید ملی موثر واقع شود، کاهش نرخ مالیات بر عملکرد واحدهای تولیدی و تناسب نرخ سود سپرده ها با نرخ تورم برای تحقق شعار سال است. همچنین دولت باید به طور جد قانون رفع موانع تولید را اجرا و مشکلات تولیدکنندگان را برطرف کند.

عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون استان اصفهان بیان داشت: یکی از مسائل و مشکلات بخش تولید، موضوع نرخ بالای تامین مالی در اقتصاد کشور است، بطوریکه میل و رغبت به انجام کار تولید در داخل کشور به شدت پایین آمده و فعالان اقتصادی تمایل بیشتری به جذب منابع بانکی بمنظور فعالیت در امور واردات کالا دارند. لذا باید بستر سرمایه گذاری مردمی در جامعه، ارزان و آسان باشد تا کالاهای داخلی از حیث کمی و کیفی رشد پیدا کند.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد در مباحث بیمه‌ای باید با حضور فعالان اقتصادی بازنگری های انجام شود و در این راستا باید دغدغه‌های کارگران و کارفرمایان نیز لحاظ شود.

طاهری با تاکید بر لزوم حمایت از کالاهای ایرانی ادامه داد: علاوه بر اقدامات مستقیمی که برای حمایت از تولید داخلی انجام می شود می توان با اقدامات غیر مستقیم نیز از کالاهای ایرانی حمایت کرد. در این راستا باید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی مجدد قرار گرفته و قوای سه گانه و مردم باید به عنوان یک جهاد ملی با قاچاق مبارزه کنند و در خصوص واردات نیز با هماهنگی تشکلهای تولیدکنندگان نسبت به تدوین آئین نامه های لازم بمنظور نظام مند کردن واردات کالا بر اساس نیازهای ضروری و در راستای عدم ورود کالاهای با تولید مشابه اقدام کرد و دولت متعهدانه و وطن دوستانه واردات را مدیریت کند و اجازه ورود سیل آسای تولیدات خارجی را ندهد.

دبیر اتاق تعاون افزود: تولیدکنندگان نیز باید هم از نظر طراحی، ظاهر و بسته بندی و هم از نظر کیفیت، مشتری پسند بودن و قیمت به گونه ای تولید کنند که قابلیت رقابت با کالای مشابه خارجی را داشته باشند.

وی گفت: اگر از تولید داخلی حمایت شود اما کیفیت تولید رعایت نشود آسیب بزرگی ایجاد خواهد شد لذا دولت و دستگاههای نظارتی قاطعانه اجازه تولید کالاهای بدون کیفیت را ندهند و از طرف دیگر، کالاهای با کیفیت مورد تشویق قرار گرفته و در قالب طرح تشویقی، درصد بالایی از هزینه تبلیغات آنها در رسانه ها از طرف دولت پرداخت شود.

طاهری انجام کار فرهنگی از طریق صدا و سیما و سایر مطبوعات و خبرگزاری ها را در حمایت از تولید کالای داخلی مهم دانست و افزود: فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل باید از دبستان آغاز شود بطوریکه مصرف کالای داخلی یک ارزش و مصرف کالای خارجی یک ضد ارزش تلقی شود. همچنین مسئولین و چهره های مطرح ملی از کالای خارجی استفاده نکنند تا یک الگوسازی مناسب انجام شود.

طاهری افزود: استعدادهای ایران اگر به درستی مدیریت شود هم در کمیت و هم در کیفیت تولید و صادرات موفق خواهیم بود و در این راستا باید حمایت لازم از شرکتهای دانش بنیان به عمل آید و نسبت به برندسازی کالاهای ساخت داخل اقدام شود و دولت با تخصیص یارانه به تولیدکنندگان بابت کمک هزینه شرکت در نمایشگاههای بین المللی، زمینه صادرات کالاهای ایرانی را فراهم آورد.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت

Module Border Module Border
Copyright (c) 1403/01/30 اتاق تعاون استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا