Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/11/30
بخشی از وظایف و تصدی‎گری های اداره تعاون بایستی به اتاق تعاون تفویض شود
در سال ۱۳۷۲ اتـاق تـعـاون در مراکز استان‌ها با هدف همبستگی ومشارکت عمومی شرکتهای تعاونی و اتحادیه‌ها برای دستیابی به اهداف بخش تعاون تأسیس شد.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سال ۱۳۷۲ اتـاق تـعـاون در مراکز استان‌ها با هدف همبستگی ومشارکت عمومی شرکتهای تعاونی و اتحادیه‌ها برای دستیابی به اهداف بخش تعاون تأسیس شد.

اتاق تعاون مجموعه مردمی است متشکل از تعاونی‎ها و اتحادیه‌های استانی که در کنار اداره کل تعاون استان‎ها در قالب امور اجتماعی و اقتصادی تعاونی‎ها فعالیت می‌کند.

با توجه به اهمیت بخش تعاون در زمان حاضر خبرنگار پایگاه خبری ربیع، به سراغ رئیس اتاق تعاون استان اصفهان رفت تا در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از آخرین اقدامات انجام شده و برنامه‌هایی که دردور جدید هیات رئیسه این اتاق برنامه ریزی شده را تشریح نماید.

 سید محمد میرهادیان، ضمن گرامی‎داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره سیاست‌های اتاق تعاون در راستای خروج از رکود بخش مسکن گفت: برنامه‌های اتاق تعاون در قالب برنامه کوتاه مدت و بلند مدت طرح ریزی شده است که بعد از تصویب در هیات رئیسه اجرایی می‌شود.۲۰ برنامه در قالب اسناسنامه اتاق جزو اولویت‌هاست و در این زمینه رویکرد جدید هیات رئیسه اتاق تعاون ارتباط تناتنگ با اتحادیه و شرکت‌های تعاونی و همچنین رفع مشکلات تعاونی‌ها است.

تقویت اتحادیه شرکت‎های تعاونی در اولویت کار اتاق تعاون اصفهان

رئیس اتاق تعاون استان در ادامه گفت: بمنظور افزایش نظارت بر تعاونی‌ها و بهبود عملکرد بخش تعاون، تقویت اتحادیه شرکتهای تعاونی و پیگیری انجام واگذاری وظایف تصدی گری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه مدیریت تعاونی‌ها به اتحادیه‌های مذکور در اولویت برنامه‌های هیات رئیسه اتاق تعاون استان قرار گرفته است.

رئیس اتاق تعاون استان گفت: تقویت اتحادیه شرکتهای تعاونی و پیگیری انجام واگذاری وظایف تصدی گری به اتحادیه‌های مذکور در اولویت برنامه‌های هیات رئیسه اتاق تعاون استان است.

 میرهادیان با اشاره به اهمیت و نقش هر اتحادیه در بحث خدمات‌رسانی به تعاونی‌ها اظهار کرد: با توجه به وظیفه حمایتی که هر اتحادیه در قبال تعاونی‌های خود دارد، باید شرایطی فراهم شود تا شاهد تقویت و فعال‌سازی اتحادیه‌ها باشیم تا آن‌ها نیز بتوانند نسبت به کمک به تعاونی‌ها اقدام کنند.

 رئیس اتاق تعاون اصفهان تصریح کرد: تا کنون حمایت‌های لازم به منظور کمک به فعال‌سازی اتحادیه‌ها انجام گرفته است و انتظار داریم اتحادیه‌ها نیز با توجه به ماهیت حقوقی که دارند، حضور خود را پررنگ‌تر و برنامه‌های خود را ارائه کنند تا بتوانیم در اجرایی شدن آن‌ها حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

سهم ۵ درصدی تعاون در اقتصاد کشور ناچیز است

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شرکت‌های تعاونی با چالش‌های بسیاری در رقابت با بخش خصوصی و دولتی روبه روهستند افزود: متاسفانه بخش تعاون که قرار بود ۲۵ درصد اقتصاد به آن وابسته باشد و بسیاری از امور اقتصادی توسط تعاونی‌ها پیگیری شود اما هنوز در جامعه، تعاونی‌ها سهم ۵ درصدی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند و این مسئله بدین معنی است که به شرکت‌های تعاونی فعال و پویا برای کسب جایگاه‌های اقتصادی نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه اتاق‌های تعاون بایستی قوانین ضعیف که در راستای توسعه بخش تعاون وجود دارد را مورد پیگیری قرار داده و در جهت تسهیل موانع بکوشند ادامه داد: در اتاق تعاون کمیسیون‌های مختلفی برای رفع مشکلات بخش تعاون وجود دارد که در این زمینه تاکنون جلسات مختلفی با مسولان استانی نیز در این زمینه برگزار شده است از جمله نشستی با مدیر عامل سازمان آتش نشانی اصفهان برای رفع مشکلات مسکن و عمران شرکت‌های تعاونی برگزار شد که این مسئله منجر به انعقاد تفاهم نامه‌ای با اتاق تعاون و سازمان آتش نشانی اصفهان گردید.

۵ هزار مسکن تعاونی با مشکل رکود و تورم روبه رو هستند

میرهادیان با اشاره به اینکه در بخش تعاونی‌های مسکن پروژه‌های زیادی در استان اصفهان داریم که سال‌های زیادی ازآغاز ان می‌گذرد گفت: بالغ بر ۵ هزار مسکن در حال ساخت به وسیله ۲۰۰ شرکت تعاونی در استان اصفهان در حال ساخت است که به علت تورم و رکود در بازار مسکن با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.

دستاوردهای اتاق تعاون اصفهان

وی با اشاره به اینکه بخشی از وظایف اتاق تعاون حل اختلاف فی مابین شرکت‌های تعاونی است ادامه داد: خوشبختانه اتاق تعاون توانسته در راستای عدم تشکیل پرونده‌های قضایی در راستای اختلاف تعاونی‌ها سهم بسزایی داشته باشد و با داوری‌هایی که اتاق تعاون در این زمینه اعمال کرده است بسیاری از مسائل به سازش منجر شده است.

 رئیس اتاق تعاون استان اصفهان، با اظهار اینکه در دوره جدید نسبت به برگزاری دستاوردهای تعاونی‌ها در قالب نمایشگاه‌های ملی و بین المللی توجه ویژه شده است تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه ملی صنعت ساختمان که در قالب ۲ دوره برگزار گردید یکی از این نمونه‌هاست.

وی اظهارداشت: اتاق تعاون اصفهان امادگی دارد که بخشی از وظایف و تصدی گری های اداره تعاون را برعهده گیرد همچنین آماده هستیم که حسابرسی از شرکت‌های تعاونی، نظارت بر مجامع تعاونی، برگزاری انتخابات (کمیسیون نظارت و تأیید صلاحیت)، تغییرات ثبتی و تشکیل تعاونی‌های جدید را بر عهده بگیریم.

معضل عدم وجود منابع و اعتبارات کافی برای توسعه تعاونیهای مسکن

وی با اشاره به اینکه بحث تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها به کارهای تولیدی آسیب‌های زیادی وارد کرده است ادامه داد: از بزرگترین معضلات بخش تعاون عدم ثبات درقیمت هاست؛ تولید کننده دغدغه تأمین مواد اولیه و فروش محصولات خود را دارد و این مسئله مهمترین مشکل تعاونی‌ها محسوب می‌شود.

میرهادیان اظهار داشت: عدم وجود منابع و اعتبارات کافی برای توسعه تعاونیهای مسکن در بودجه سنواتی و تسهیلات در اختیار دولت و همچنین اثرات ناشی از رکود تورمی حاکم در بخش مسکن کل کشور موجب بروز مشکلات برای تعاونیهای مسکن گردیده که با تدبیر مدیران تعاونی‌های مسکن و حمایت اتاق تعاون و اتحادیه‌های تخصصی مربوطه، امیدواریم این مشکلات نیز مرتفع گردد.

درکشورکارجمعی به معنی تعاونی رونق ندارد/ دولت به جهت تاثیری گذاری اقتصادی از تعاونی‌ها حمایت ویژه‌ای داشته باشد

 سید محمد میرهادیان، درباره حمایت‌های دولت از بخش تعاون گفت: دولت باید نگاه خود را به بخش خصوصی تغییر دهد؛ با توجه به اینکه ۲۵ درصد اقتصاد به وسیله تعاونی‌ها محقق می‌شود، از این رو دولت بایستی شرایط را به گونه‌ای فراهم کند تا شرکت‌های تعاونی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: متاسفانه درکشورکارجمعی به معنی تعاونی رونق ندارد ازاین رو دولت بایستی توجه ویژه‌ای به تعاونی‌ها داشته باشد تا مشکلات انان برطرف شود و بتوانند دربازار اقتصاد کشورسهم خود را ایفا کنند.

برگزاری سمینار پیشگامان کسب و کارتوسط اتاق تعاون اصفهان

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان در ادامه صحبت‌های خود از برگزاری سمینار پیشگامان کسب و کار توسط اتاق تعاون استان اصفهان در اسفند ماه خبر داد و بیان داشت: این سمینار برای شرکت‌های تعاونی و پویاییان ها در کسب وکاربسیار اثر گذار خواهد بود.

 میرهادیان، با اشاره به اقدامات و برنامه‌هایی که در سال جاری توسط اتاق تعاون استان اصفهان در قالب ۲۰ سرفصل به مرحله اجرا رسیده است به این مسئله اشاره داشت که تاکنون جلسات کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها به طور منظم تشکیل شده است وتاکنون صلاحیت بیش از ۱۷۶ اتحادیه و شرکت تعاونی مشتمل بر ۷۸۸ نفر داوطلب عضو در هیات مدیره و ۶۹۰ نفر داوطلب عضو در بازرسی تعاونی‌ها در کمیسیون نظارت استان و همچنین رسیدگی به شکایات اعضای تعاونی‌ها در خصوص برگزاری مجامع تعاونی‌ها با موضوع انتخابات برگزار شده است و بررسی تأیید صلاحیت کاندیداهای عضو در هیات مدیره مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۴۱ جلسه نظارت بر مجامع تعاونی‌ها در طور سال جاری توسط اتاق تعاون برگزار شده است ادامه داد: در همین مدت ۲۵ کارت بازرگانی برای تعاونی‌ها صادر و یا تمدید شده است همچنین ۷۸۰ نفر متقاضی از خدمات مشاوره شرکت‌های تعاونی، ۵۷۰ مورد از انواع مشاوره‌های حقوقی، و ۳۶۵ مورد از مشاوره‌های مالیاتی بهره مند شده‌اند.

حمایت اتاق تعاون استان اصفهان از تعاونگران

میر هادیان، از حضور فعال نمایندگان اتاق تعاون در کمیسیون‌های حل اختلاف مالیاتی استان خبر داد و بیان داشت: بررسی پرونده مالیاتی تعاونی‌ها در قالب ۳۴۰ جلسه بدوی و ۶۰ جلسه تجدید نظروصدور ۵۴۰ رأی با حضور نمایندگان اتاق تعاون استان اصفهان که ۲۵ رأی با بیش از ۷۰ درصد تعدیل مالیاتی صادرگردید.

وی تصریح کرد: تشکیل ۳۲ جلسه هئیت تشخیص و تجدید نظربا حضور نمایندگان اتاق در شعب تأمین اجتماعی استان، بررسی ۴۷ پرونده در جلسات اتاق داوری، برگزاری ۱۹ پودمان آموزشی با حضور ۵۰۰ نفر از اعضا، برگزاری جلسات کارگروه اندیشه ورزی بخش تعاون استان، اطلاع رسانی به تعاون‌ها جهت حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مسکن و انبوه سازی – املاک در محل دائمی نمایشگاه‌های اصفهان، دیدار با نمایندگان مجلس در رابطه با حل و فصل مشکلات تعاونی‌ها، اعزام و پذیرش هیات های تجاری خا رجی، برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی ۹ گانه اتاق تعاون، حضور در جلسات شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی، اطلاع رسانی اخبار، قوانین و آئین نامه‌ها به تعاونی‌ها، صدور ۲۷ گواهی فعالیت برای تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تعاونی، حضور منظم دبیر، رئیس و مدیران اتاق تعاون در کلیه (جلسات کارگروه توسعه صادارت غیر نفتی استانداری، کمیته پیگیری و ساماندهی اقتصادی، کارگروه اشتغال، شورای معادن استان، انتخاب صادرکننده نمونه، انتخاب تعاونی‌ها برتر، کمیته تحلیل آماراستان، کمیسیون نظارت بر اصناف استان) از جمله این برنامه‌ها بوده است.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت

Module Border Module Border
Copyright (c) 1403/01/30 اتاق تعاون استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا